موضوع: "پرورش خلاقیت و ایده پردازی"

رشد خلاقیت

نوشته شده توسطراضيه رضايي 13ام شهریور, 1402

پرورش خلاقیت و ایده‌پردازی
دانشمندان معروف از جمله تورنس، برای رشد و پرورش خلاقیت توصیه‌هایی می‌نمایند تا از این طریق زمینه را برای بروز خلاقیت فرزندان خود آماده نمایند.
1-تجسم قوی: توانایی تصور و تجسم اشیاء، مفاهیم و فرآیندها، امکان بروز خلاقیت را بیشتر می‌کند، بهتر است تصویرها زنده، متوع، روشن و قوی باشند. تحریک کنجکاوی، انواع بازی‌های فکری، نقاشی، تجسم آنچه بیان یا خوانده می‌شود و درستکاری تصاویر، روش‌های مفید برای این مهارت می‌باشد.
2-درک مطلب: برای آموزش این مهارت به عنوان نمونه می‌توان داستانی را برای کودکان بخوانیم و از آنها بخواهیم تا اصل مطلب را به تصویر بکشند و یا آن را به شعر درآورند و یا خلاصه نمایند. هرچند مطلب ساده و روشن باشد، دریافت اصل مطلب راحت‌تر است.
3-توجه به عواطف: درنظر گرفتن احساسات و عواطف نقش بسزایی در رشد و یا عدم رشد و خلاقیت دارد. عواطف می‌توانند باعث شور و شوق شوند و یا در جنبه منفی عامل بازدارنده باشند.
4-قدرت تخیل: در این روش فرد به خود را به جای چیز دیگری قرار می‌دهد. روش‌های پرور تخیل بسیار متنوع است. مثل خواندن و نوشتن داستان‌های تخیلی و علمی، اختراعات و ابداعات بسیار زیادی وجود دارد که نتیجه قدرت تخیل افراد است.
5-ابتکار: در این روش باید از فرد خواست تفکر عادی و آنچه که عادت کرده‌است کنار بگذارد و به تفکر غیرمعمولی توجه نماید. او نباید از اینکه تفکر متفاوت با دیگران دارد مضطرب و نگران باشد.
6-توانایی درونی: رشد و پرورش تجسم مسائل پنهانی و درونی می‌تواند نقش مؤثری در خلاقیت داشته باشد. تمرکز، دقت و توجه به مسائل درونی فرآیند خلاقیت را تسهیل می‌کند.
7-بررسی راه‌های متفاوت: والدین و مربیان باید از کودک بخواهند راه‌حل‌های گوناگون را برای حل مسائل درنظر بگیرند. یافتن راه‌حل‌های متفاوت و دوری از انتقاد نسبت به ایده‌ها و عدم محدودیت در ارائه اندیشه‌ها زمینه را برای خلاقیت مهیا می‌نمید.
8-شوخ‌طبعی: از ویژگی‌های افراد خلاق شوخ‌طبعی است. شوخ‌طبعی به این معناست که فرد مسائل بی‌ربط و نامناسب را که برخلاف آداب معمول است، بهم مربوط می‌سازد. بنابراین باید آن را تأیید و تقویت نمود.
9-زود قضاوت نکردن: باید به کودکان آموزش داد که از قضاوت عجولانه، بدون تفکر و پیش‌داوری و تعصب خودداری نمایند و در داوری تفکر و استدلال مئنظر قرار دهیم.
10-نگاهی دوباره: از مسائل مهم خلاقیت، داشتن نگرشی متفاوت است. فرد خلاق به دنبال جنبه‌های جدیدی است.
تغییر نقش از روش‌های مؤثر در خلاقیت است. به طور مثال جابجائی نقش‌ها (نقش والدین و کودک، نقش مربی و والدین) زمینه‌ساز اندیشه‌های جدیدی برای کودکان است.